EvjeFHS-9826

FAQ

Nedenfor har vi svart på ofte stilte spørsmål. Hvis du ikke finner det du lurer på kan du sende oss en e-post post@evjefhs.no

For skoleåret 2023/2024 er første skoledag søndag 20. august. Da kan elevene komme å sjekke inn og gjøre seg kjent med rommet og området rundt før vi samles til en felles samling på kvelden. Det er dessverre ikke mulig å komme tidligere, da må man ordne egen overnatting.

På folkehøgskole er det ingen søknadsfrist. Det åpnes for søknader fra fra 1. oktober. Opptaket for alle folkehøgskoler starter 1. februar og fortsetter så lenge det er ledig plass på linjen.

Totalkostnaden for et år på Evje Folkehøgskole varierer ut fra hvilken linje du ønsker å gå på. I linjeprisen er alt inkludert (kost/losji, linjepenger, og felleskostnad). Du må betale et innmeldingsgebyr på 3000 kr ved opptak/aksept av skoleplass, i tillegg må du betale ekstra for enkeltrom (1000 kroner per måned) og eventuell diett (850 kroner per måned). Man kan søke lån og stipend hos Lånekassen.

Betalingsplanen vil variere ut fra hvilken linje du velger, men det er alltid en større innbetaling i august og januar. 

Etter jul tilpasser betalingsplanen seg etter lånekassens utbetalinger og derfor er betalingsbeløpet høyere i første semester enn andre semester. 

Betalingsplanen er vedlagt i elevhåndboka som sendes ut til alle elever i skiftet mai/juni. 

Til rommet ditt må du ha med egen dyne, pute og sengetøy. Det er lurt å ha med et ekstra sett. Husk også å ta med håndklær. Internatleder sender brev om dette ca. i juni, og oversikt over utstyret som kreves på den linjen du har valgt vil du få i sommerbrev som sendes ut før sommeren. Der får du også kontaktinformasjon til linjelærer dersom du har ytterligere spørsmål omkring utstyret som kreves på din linje.

Er du usikker på hva du skal pakke med deg? Da er du ikke alene – det er vanskelig å vite når man skal gjøre så mye forskjellige aktiviteter og når du skal være borte så lenge! Men husk at du trenger ikke å ta med deg alt med en gang – du skal reise hjem flere ganger i løpet av året og vi anbefaler at du planlegger å ta med kun det du trenger til neste hjemreise. For eksempel; Vintertøy/-utstyr kan du med fordel vente med til etter høstferien.

Her har vi forsøkt å sette opp en pakkeliste for det alle ha med seg til oppstarten:

  • Dyne, pute, minst 2 skift av sengetøy (90cm laken) og håndklær.
  •  
  • Trenings- og badetøy, samt trenings-sko.
  • Turutstyr som vanntett turjakke-/bukse, tursko/fjellsko.
  • Regntøy og støvler.
  • Din egen termos, samt tur-kopp/turtallerken/turbestikk.
  • Egen matboks til smøring av lunsjpakke når man skal ha lunsj utenfor skolen.
  • Sovepose og liggeunderlag
  • Klær til forskjellig bruk, fra arbeid til avslapping og noe finere til «fest».
  • Eventuelle medisiner du bruker.
  • Bankkort/identitetskort/pass.
  • Alle må ha med gyldig bevis på reiseforsikring.

Du KAN ta med:

  • Sykkel og hjelm.
  •  
  • Din egen pc (laptop). Det er ikke spesielt tilrettelagt for stasjonær pc på skrivebord på rom og begrenset med plass på/under skrivebord på rommene.
  • Pynt til rommet for å gjøre det «hjemmekoselig». Det vil være korktavler over hver seng der du har mulighet til å henge opp egne ting. Det kan være lurt å merke tingene dine med navn.

Glemmer du noe eller ser at du trenger nytt underveis, så er det gode muligheter for å finne dette i butikkene på Evje.

Ja, det er stor parkeringsplass rett utenfor skolen.

Nei, dessverre så er det ikke tillatt å ha med egne dyr på skolen.

Vi har «kollektiv ulykke» forsikring på alle elever. Innbo- og reiseforsikring må elevene sørge for selv. Alle elever sørge for å ha en aktiv reiseforsikring før skolestart, dette er elevenes eget ansvar å sørge for. Sjekk om du er dekket via foreldres reiseforsikring, eller opprett din egen før du reiser til Evje Folkehøgskole.

Ja, skolen er stengt i feriene.

På skolen er det 2 vaskerom med vaskemaskiner og tørketromler. Det er også tørkestativ tilgjengelig. Husk å ta med eget vaskepulver.

Skoleturer er obligatoriske, og vi starter allerede andre uka med en felles bli-kjent-tur for alle på skolen. Vi har også linjeturer, vintertur og avslutter skoleåret med en tur til Randøya i Kristiansand på våren.

Adressen vår er Jørgen Løvlands veg 7, 4735 Evje.

Se reiseruten din HER.

Kommer du østfra på E18, følger du denne til 2 km etter Arendal, for så å ta av på RV 42 til Evje. Når du kommer til Evje tar du til venstre mot Kristiansand. Etter ca. 2 km, ta av til venstre ved Circle K (skilting mot Evjemoen i rundkjøringen). Følg veien ca 2 km, sving så inn til høyre ved port E ved enden av sletten.

Kommer du vestfra på E39, kjører du til Helleland og svinger inn på RV 42 mot Tonstad. Deretter følger du skilting mot Evje. Ved Evje svinger du til høyre ved Circle K (skilting mot Evjemoen i rundkjøringen). Følg veien ca 2 km, sving så inn til høyre ved port E ved enden av sletten.

Kommer du med buss er nærmeste busstopp Evjemoen.
Kommer du med fly til Kjevik lufthavn, må du ta buss inn til rutebilstasjonen i Kristiansand, deretter buss (Setesdal bilruter) til Evje.

Dersom du vil ha besøk, skal det avtales med skolen i forkant. Besøkende betaler for seg før de reiser for det de har spist, og dersom de har overnattet. Du er som vert ansvarlig for at dine gjester betaler. Gjester må innrette seg etter skolens reglement.

Røyking på skolens område er ikke tillatt.

I løpet av et skoleår kan du velge mellom ulike valgfag. Vi har valgfag to ganger i uka i tre ulike puljer. Du kan velge mellom mange spennende valgfag, som f.eks. Dungeons and dragons, hundelufting, band, hybelkokk, knivlaging, motorsagkurs og årbok.

Vi serverer måltider 4 ganger om dagen – frokost, lunsj, middag og kveldsmat. (2 dager i uka er linjedager, og da smører man med niste på frokosten). Vi mener at måltidene er en viktig sosial arena, og har stort fokus på mat, og her er alle måltider laget fra bunnen av.

Vi tilbyr vegetarmat, veganmat og annen allergivennlig mat ved behov. Spesielle ønsker og behov i forhold til mat må informeres om i forkant, og gjennomgås med de ansatte på kjøkkenet første skoleuken. 

Rommene blir fordelt i august, og er klart til alle kommer. Det er viktig for internatleder at du gir de opplysningene du mener er nødvendige for at ditt år på internatet skal bli best mulig. Husk å begrunne hvorfor du ønsker enkeltrom, fordeling gjøres ut fra søknaden. Selv om du har søkt om enkeltrom er du ikke garantert dette.

Vi har obligatorisk undervisning (lørdagseminar, samt elevkveld på kvelden) på lørdagene. Man kan søke permisjon hvis man ønsker å reise hjem eller bare trenger en pause. Bare husk at du er ansvarlig for ditt eget fravær, og at du må varsle skolen når du skal være borte.

Det kan jo skje at en av ulike årsaker ønsker å avbryte skoleåret etter oppstart, og det er selvsagt helt i orden. Den økonomiske konsekvensen vil være at må man betale for seks uker etter avbruddet for å kompensere til skolen for skoleplassen som blir stående ledig. Dette gjelder også dersom man blir bortvist. Ved avbrudd stanser også Statens Lånekasse utbetaling av lån, og en vil ikke kunne få omgjort deler av det som er utbetalt til stipend. (Unntak her kan være dersom en må avbryte pga. sykdom, da kan en søke Lånekassa om en form for ”sykdomsstipend”)

Det er ikke lov med alkohol på internatet. Det er heller ikke lov å oppbevare alkohol på rommene. Alkohol er også forbudt i alt av skolens regi. Vi ønsker å tilby et rusfritt miljø på skolen vår. Ønsker du å benytte alkohol, må du søke permisjon og kan ikke komme tilbake til skolen før du er edru.

På rommene er det to senger på 90 cm (en seng på enkeltrom). Det er også en skrivepult med plass til to, og ett stort klesskap til hver. Alle rom har eget bad med toalett, dusj og vask med to små skuffer. Rommene er på 16 kvadrat.

Skroll til toppen